Gustav Mahler Festival
Menu
Zpravodajství z festivalu
23.
06.2014
Festival Hudba tisíců Mahler Jihlava 2014 zakončen orchestrálním koncertem

Třináctý ročník festivalu Hudba tisíců Mahler Jihlava byl úspěšně zakončen koncertem Janáčkovy filharmonie Ostrava, violoncellisty Jiřího Bárty a dirigenta Olivera Dohnányiho ve středu 18. června. V kostele Povýšení sv. Kříže v Jihlavě zazněl za přítomnosti náměstka ministra kultury Miroslava Rovenského, primátora statutárního města Jihlavy Jaroslava Vymazala a dalších čestných hostů Dvořákův Koncert pro violoncello a orchestr a Janáčkova Sinfonietta.

Pozorovat i poslouchat špičkového českého violoncellistu Jiřího Bártu při hře je pro publikum vždy nezapomenutelným zážitkem. Dvořákův koncert zahrál s patřičnou úctou a zahleděný do kostelní klenby. Umělcův osobitý přednes dodal skladbě moderní nádech, za který si vysloužil dlouhý standing ovation s následným virtuózně efektním přídavkem. Janáčkova filharmonie Ostrava ve druhé části večera prokázala, že je zaslouženým nositelem skladatelova jména. Úvodní ,,prezidentské" fanfáry se rozlétly z balkónu nad vstupním portálem a pronikavý zvuk žesťů ohromil publikum. Oliver Dohnányi trefně využil prostorové i akustické možnosti nedávno zrekonstruovaného chrámu a v perfektní synchronizaci se sedícím orchestrem nachystal nevšední zážitek.

Letošní ročník festivalu byl věnován vazbám a vztahům Gustava Mahlera k české hudbě a českému prostředí. V rámci festivalu bude ještě uspořádána od 6. července v rodném domě v Kalištích u Humpolce výstava o Emě Destinnové. Festival Hudba tisíců měl letos mimořádně vysokou, takřka rekordní návštěvnost zejména z okruhu nejmladší posluchačské generace.


16.
06.2014
15. června cyklovýlet po stopách Gustava Mahlera

Cyklovýlet po stopách Gustava Mahlera se vydařil! Tuto neděli se na trase Kaliště - Jihlava rozjel peleton 30 účastníků. Do cíle dojela jako první skupina vedená primátorem města Jihlavy Ing. Vymazalem, jsme moc rádi, že s ním tempo udržel i náš zástupce Marek Štilec.


05.
06.2014
Neznámé písně i světové melodie v podání mladých pěvců

Úvodní koncert červnové části festivalu Hudba tisíců v zaplněném sále hotelu Gustav Mahler přinesl písňový večer Mahlerových současníků, následovníků či přátel v podání pěveckého mládí - Petra Froese, Tereza Nováková a Felix Rumpf za skvělého klavírního doprovodu zkušené Ladislavy Vondráčkové.

 

První polovina koncertu představila méně známý repertoár - o to atraktivnější i pro hojně zastoupenou nejmladší posluchačskou generaci, z čehož byli pořadatelé velmi potěšeni. Výběrem z písní Karla Goldmarka a Hugo Wolfa zahájila přehlídku krásných melodií zkušená sopranistka Petra Froese pocházející z Prahy a působící především v Německu. Zaujala svým vřelým až niterním projevem s přirozenou německou výslovností. Lyrickou polohu hlasu s plně otevřenými vokály předvedla zejména v písni Richarda Strausse Ruhe, meine Seele. Závěr svého uvedení věnovala ženě, a to Pauline Viardot, jako jedné z mála komponistek 19. století, lásce spisovatele Turgeněva. Německý barytonista Felix Rumpf navázal kultivovaným a sympaticky skromným přednesem bez přehnaných gest. V písni Hanse Rotta Das Abendglöcklein prokázal, že lyrická poloha hlasu je jeho parketa. Příběhy písní Alphonse Diepenbrocka na texty Goetha či Heineho vylíčil věrohodně a s patřičnou dramatičností (zejména oslavná Celebrität). Překvapením večera byla mladinká sopranistka Tereza Nováková, která je stejně jako Felix Rumpf laureátkou karlovarské pěvecké soutěže. Ojedinělým zabarvením hlasu přednesla pětidílný cyklus Písně soumraku J. B. Foerstera. Na pohled křehká dívka se s vervou prosadila v písni Opuštěná či předvedla propracované vrcholy frází v písni Jak krásný ten svět na Heineho text. Píseň Mahlerova přítele a spolupracovníka Bruno Waltera na závěr první poloviny večera pojala Tereza Nováková s operním nádechem, který naplno předvedla po přestávce v nesmrtelné árii Dvořákovy Rusalky. Jako Wagnerův Wolfram se blýskl Felix Rumpf  a především Petra Froese jako Smetanova Mařenka, které operní hlasový rejstřík vyloženě sedl. Árie z Lehárovy Veselé vdovy měla v jejím podání pravý operetní ,,šmrnc". Výkony v úvodní písňové části večera (mimochodem nahrávané na plánované CD) i v operních áriích, stejně tak vynikající klavírní spolupráce byly po přídavku oceněny vřelým potleskem zaplněného sálu.



2014a.jpg